Laman Sesawang Rasmi bagi
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia
Malaysian Communications and Multimedia Commission
MY
EN
Carian
Carian:
MY
EN
Carian:
Carian
HOME
MENGENAI KAMI
SEJARAH
VISI & MISI
AHLI-AHLI SURUHANJAYA
TANGGUNGJAWAB KAMI
KOMITMEN KAMI
LAPORAN TAHUNAN
SEKTOR
JALUR LEBAR
PERKHIDMATAN MUDAH ALIH
PERKHIDMATAN TALIAN TETAP
SATELIT
PENYIARAN
POS DAN KURIER
TANDATANGAN DIGITAL
PERDAGANGAN STRATEGIK
PEMBERIAN PERKHIDMATAN SEJAGAT
PERUNDANGAN
PERUNDANGAN
INSTRUMEN UNDANG-UNDANG
RESOLUSI PERSELISIHAN
BUKU DAFTAR
PUSAT MEDIA
BERITA RASMI
SISIPAN BERITA
PENGUMUMAN
GALERI FOTO
GALERI VIDEO
AKADEMI
KERJAYA
HUBUNGI KAMI
IBU PEJABAT
PEJABAT NEGERI
DIREKTORI
MAKLUMBALAS PENGALAMAN LAMAN WEB
KnowledgeHub
Integriti
Tahukah anda?
Aduan MCMC
Consumer
Licensee
Ikuti SKMM di Laman Sosial
Pusat Media
Laman Utama
Pusat Media
Berita Rasmi
Kenyataan Media Daripada Pengerusi MCMC Berhubung Siasatan Kes-Kes Melibatkan Penghinaan Agama Dan
Berita Rasmi
Pusat Media
Kenyataan Media Daripada Pengerusi MCMC Berhubung Siasatan Kes-Kes Melibatkan Penghinaan Agama Dan
06 Ogo 2014
Kenyataan Media Daripada Pengerusi MCMC Berhubung Siasatan Kes-Kes Melibatkan Penghinaan Agama Dan Kaum
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) menyangkal tohmahan sesetengah pihak yang menyatakan bahawa pihak berkuasa menjalankan siasatan secara selektif dalam kes-kes membabitkan penghinaan agama dan kaum di media sosial. Masyarakat perlu faham bahawa media sosial itu hanyalah satu medium
perhubungan. Apa yang sepatutnya diberikan fokus ialah kesalahan hakiki yang berlaku iaitu perbuatan menghina agama dan menghasut yang cenderung kepada menimbulkan perasaan niat jahat dan permusuhan antara kaum atau golongan penduduk yang berlainan di Malaysia, yang menjadi kesalahan di bawah Akta Hasutan atau Akta-akta lain.
MCMC sentiasa mengikut lunas undang-undang dalam menjalankan siasatan dan juga mengamalkan standard profesionalisme untuk memastikan pengumpulan bukti yang cukup serta sekiranya boleh, menentu sahkan identiti mereka yang tidak bertanggungjawab ini.
Adakalanya terdapat kesukaran untuk mendapatkan kesahihan bahawa mereka yang dikatakan telah melakukan kesalahan itu adalah sebenar-benarnya orang yang sememangnya melakukan kesalahan dan bukanlah orang yang tersilap identitinya atau lebih teruk lagi sekiranya identiti mereka telah disalahgunakan. Dalam sesetengah keadaan, usaha ini boleh dilakukan dengan agak pantas dan dalam keadaan lain, ianya memakan masa terutamanya apabila mereka ini menggunakan akaun palsu.
Sehubungan itu, MCMC sentiasa komited untuk membantu dan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak polis agar kes-kes seperti ini dapat ditangani dengan baik selain memastikan sebaik boleh bahawa mereka yang benar-benar bertanggungjawab dibawa ke muka pengadilan.
Oleh itu, MCMC meminta semua pihak bertenang dan tidak mengeruhkan keadaan dengan membuat pelbagai tohmahan. Perlu diingatkan juga supaya masyarakat umum tidak menyebar maklumat yang belum ditentukan kesahihannya kerana perbuatan menyebarkan maklumat yang tidak sahih boleh mencetuskan ketegangan dan menggugat keharmonian negara.
DATO' MOHAMED SHARIL TARMIZI
PENGERUSI
SURUHANJAYA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MALAYSIA (MCMC)
Kembali
Cetak
Kongsi artikel ini
Awam
Membuat Aduan
Masalah Kandungan Dalam Talian
Bagaimana untuk membuat aduan anda
Notis Perolehan
Soalan Lazim
Logo MCMC
Industri
Permohonan Lesen
Buku Daftar
Spektrum
Communications Equipment
Certifying Agency
Trial, Experiment and Demonstration (TED)
Grants
E-Borang
Sumber
Penerbitan
Industri
Statistik
Penyenaraian
Garis Panduan
Pautan Pantas
Portal E-Payment
MyCOMMS
NUR Alert
Amateur Radio Operator Certification
Borang aduan tingkah laku anti-persaingan
Terus berhubungan dengan MCMC
Melanggan surat berita kami dan dapatkan berita terkini dan kemas kini.
Email:
Follow