Pelbagai projek pembangunan infrastruktur komunikasi telah dan sedang dilaksanakan di seluruh negara terutamanya di kawasan luar bandar bagi memastikan kesediaan capaian komunikasi sekaligus menambahbaikkan kualiti perkhidmatan komunikasi kepada rakyat.
Inisiatif-inisiatif di bawah program PPS dilaksanakan secara holistik melalui empat (4) teras utama iaitu:
1. PELUASAN LIPUTAN JALUR LEBAR MUDAH ALIH
Bagi memperluaskan liputan jalur lebar mudah alih, menara komunikasi baharu mula dibina sejak tahun 2009 di kawasan yang tiada liputan perkhidmatan dan di kawasan yang menghadapi masalah liputan perkhidmatan yang lemah.
Pembinaan menara-menara komunikasi baharu ini dilaksanakan melalui 2 projek utama iaitu projek Time 3 yang melibatkan pembinaan 1,000 menara komunikasi dan projek Time 3 Lanjutan, juga melibatkan penambahan 1,000 menara komunikasi yang menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 2,000 menara komunikasi di seluruh negara.
Di samping itu, tambahan 100 lagi menara komunikasi berskala kecil yang menyediakan perkhidmatan jalur lebar mudah alih 3G turut dibina bagi menangani masalah liputan perkhidmatan di kawasan berpenduduk jarang dan di kawasan ‘titik buta’.
- PENAIKTARAFAN MENARA KOMUNIKASI SEDIA ADA
Selain daripada pelaksanaan menara komunikasi baharu di bawah projek Time 3 dan Time 3 Lanjutan, menara komunikasi sedia ada turut dinaiktaraf bagi menampung permintaan terhadap jalur lebar mudah alih yang semakin meningkat. Melalui inisiatif ini, menara-menara komunikasi sedia ada yang hanya menyediakan perkhidmatan 2G/3G akan dinaik taraf kepada perkhidmatan 3G/4G.
2. PELUASAN JALUR LEBAR TALIAN TETAP
- JALUR LEBAR PINGGIR BANDAR & JALUR LEBAR LUAR BANDAR
Inisiatif Jalur Lebar Pinggir Bandar (SUBB) dan Jalur Lebar Luar Bandar (RBB) telah dilaksanakan sejak tahun 2015 dengan objektif untuk melonjakkan kadar penembusan jalur lebar negara dengan menyediakan perkhidmatan jalur lebar talian tetap berkelajuan tinggi kepada pengguna di kawasan pinggir dan luar bandar.
Inisiatif SUBB yang dilaksanakan melalui kerjasama awam-swasta bersama Telekom Malaysia Berhad (TM) dan pihak Kerajaan melibatkan pemasangan rangkaian gentian optik baharu dan penaiktarafan 433 ibu sawat di seluruh negara. Manakala inisiatif RBB dibiayai sepenuhnya di bawah program PPS dan melibatkan penaiktarafan 314 ibu sawat di seluruh negara.
3. PEMBANGUNAN RANGKAIAN TERAS
- PELUASAN RANGKAIAN GENTIAN OPTIK
Inisiatif ini dilaksanakan bagi menyediakan rangkaian backhaul untuk menyokong penyediaan perkhidmatan jalur lebar berkelajuan tinggi kepada pengguna yang meliputi rangkaian talian tetap dan mudah alih.
- SISTEM KABEL DASAR LAUT KE SABAH & SARAWAK
Sistem kabel dasar laut ini dilaksanakan bagi memenuhi permintaan kepada lebar jalur (bandwidth) yang semakin meningkat di antara Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak, dan inisiatif ini telah siap sepenuhnya pada Mei 2017 melalui kerjasama awam-swasta bersama Telekom Malaysia Berhad (TM).
Jarak keseluruhan rangkaian kabel dasar laut ini yang telah berjaya dilaksanakan adalah sepanjang 3,819 kilometer dengan kapasiti semasa 4Tbps merangkumi penaiktarafan 6 stesen pendaratan kabel dasar laut yang menghubungkan Semenanjung Malaysia ke Sarawak dan Sabah.
- SISTEM KABEL DASAR LAUT KE PULAU-PULAU
Inisiatif ini mula dilaksanakan pada tahun 2017 melibatkan pemasangan kabel gentian optik dasar laut di antara tanah besar ke Pulai Tioman, Pulau Pangkor dan Pulau Perhentian dengan jarak keseluruhan sepanjang 99 kilometer dan kapasiti semasa 100 Gbps.
Inisiatif ini telah siap sepenuhnya pada Disember 2018; menyediakan jalur lebar berkelajuan tinggi ke ketiga-tiga pulau bagi memenuhi permintaan terhadap lebar jalur (bandwidth) dan perkhidmatan internet yang semakin meningkat di kalangan komuniti setempat.
4. CAPAIAN KOMUNITI DAN PROGRAM SOKONGAN
Pusat Internet menyediakan kemudahan capaian internet secara kolektif dan pelbagai latihan termasuk latihan ICT dan keusahawanan yang ditawarkan secara percuma kepada semua ahli berdaftar. Pusat Internet juga menyediakan perkhidmatan sampingan seperti percetakan, fotokopi, pengimbasan dan laminasi.
Pusat Internet dilaksanakan di kawasan yang kurang liputan perkhidmatan termasuklah kawasan luar bandar dan kawasan golongan miskin bandar di seluruh negara.
Pelbagai program turut dianjurkan di Pusat Internet seperti program kesedaran dan keselamatan penggunaan internet melalui kempen Klik Dengan Bijak, pembangunan kreativiti dan inovasi dalam bidang percetakan 3D, dron dan robotik melalui komuniti MyMaker, program saringan kesihatan percuma melalui program Kospen (Komuniti Sihat Pembina Negara) dan program-program komuniti yang lain.
Inisiatif Subsidi Peranti Pintar mula diperkenalkan pada tahun 2014 dengan menawarkan telefon pintar terpilih kepada pengguna dalam kategori B40 di kawasan luar bandar. Di bawah inisiatif ini, pengguna yang layak akan menerima subsidi RM250 bersama langganan internet percuma selama satu tahun bagi pembelian peranti pintar terpilih. Subsidi ini ditawarkan melalui syarikat pemberi perkhidmatan utama iaitu Celcom, Maxis, DiGi and U Mobile.